כַּוְרָא תַּחְלֵי וַחֲלָבָא לִיטְעוֹן גּוּפָא וְלָא לִיטְעוֹן פּוּרְיָא. נראה לי בס"ד כַּוְרָא הוא דג רמז לתורה שבכתב שהיא שבעה ספרים כמו שאמרו רז"ל (שבת קטו.) על פסוק חָצְבָה עַמּוּדֶיהָ שִׁבְעָה (משלי ט, א) כי פסוק וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן (במדבר י, לה) ספר בפני עצמו, ודג [10] מספרו שבעה. וְתַּחְלֵי משנה לשון התחלה כי היא התחלת תורה שבעל פה. חֲלָבָא גמרא שבה האדם ימצא טוב טעם ודעת לדברי תורה לִיטְעוֹן גּוּפָא שילכו מחיל אל חיל ממדרש למדרש גם בלילות וְלָא לִיטְעוֹן פּוּרְיָא לישן על מטתו לנוח ולבטל מלימוד.
ומה שאמרו מַיָּא וְלָא שִׁיכְרָא פירוש למוד בנחת שהוא לימוד של ארץ ישראל שנוחין זה לזה בהלכה כמים שמרוין הצמא וְלָא שִׁיכְרָא לימוד של בני בבל שמנגחין זה לזה בהלכה שמבלבלין המוח כמו שכר שמבלבל המוח. וחזר ואמר שִׁיכְרָא וְלָא חַמְרָא כלומר אם לא זכית לעלות לארץ ישראל ללמוד משם אלא אתה בבבל שהלימוד שלהם הוא מלחמה זה בזה עם כל זה השתדל ללמוד מן רב שהוא צדיק שנמשל לתמר וזהו שִׁיכְרָא שהוא יוצא מן התמרים וְלָא חַמְרָא שהוא משקה היוצא מן ענבים שימצא בהם חמוצים כן המלמד מעשיו חמוצים או הוא כמו גפן אשר יתהפך לנגף בר מינן.