ואם נטרפה ע"י סירכא כתב הרשב"א כיון שא"א לומר עכשיו ממש נטרפה אסורות וכל שידוע באמת שלא עכשיו ממש נטרפה וכו' דברי רבי' אינם מבוארים יפה שנתן מקום לטעות בדבריו דלנטרפה ע"י סירכא כתב הרשב"א כן ולא בשאר טרפיות שהרי כתב קודם לכן דין שאר טריפות ולא כתב עליהם טעם זה ואינו כן שהרי טעם זה שייך בכל טרפיות שא"א לתלות שבשעת שחיטה נטרפה וכבר כתבתי לשונו ולשון הר"ן שעל כל טרפיות שא"א לתלות בשעת שחיטה כתבו כן ל"ש שאר טרפיות אלא שרבי' לפי שדין שאר טרפיו' שא"א לתלותן בשעת שחיטה משמע ליה דליכא מאן דפליג בה כתב בו סתם ודין נטרפ' מחמת סירכא דאית ביה פלוגתא כתב בשם הרשב"א דאסור וכתב טעמו ולפי האמת לא היה צריך לכתבו דכשם שסמך בשאר טרפיות שא"א לתלות בשעת שחיטה דמסברא נשמע טעמו של דבר ולפיכך לא כתבו שם כך היה לו לסמוך גבי נטרפה מחמת סירכא ג"כ ואם היה רוצה עכ"פ לכתוב טעמו של דבר ה"ל לכתבו לעיל גבי שאר טרפיות שא"א לתלות בשעת שחיטה ומשם היינו לומדי' לנטרפה מחמת סירכא לדברי האוסרים בה דחד טעמא הוא: And if it became treif due to a sore,
the Rashba wrote that since it is impossible to say that it became treif right now, [the cheese] is prohibited.
And if it is known that it did not become treif right now, etc., the words of Rabbeinu (the Rosh) are not well explained and leave room for misunderstanding.
For the case of becoming treif due to a sore, the Rashba wrote this explicitly, and not for other types of treifot. He had previously written the law for other treifot but did not provide this reason for them. This reason applies to all types of treifot where it cannot be attributed to the time of slaughter.
As I have already cited his words and the words of the Ran, which apply to all types of treifot where it cannot be attributed to the time of slaughter.
The Rosh, however, seems to consider that since the law of other treifot where it cannot be attributed to the time of slaughter implies that there is no disagreement on this, he wrote it generally.
For the case of becoming treif due to a sore, which has a disagreement, he wrote in the name of the Rashba that it is prohibited and provided the reason.
In truth, it was not necessary to write this reason separately. Just as he relied on the reason for other treifot where it cannot be attributed to the time of slaughter as being evident from the rationale, so too he should have relied on this for the case of becoming treif due to a sore.
If he wanted to write the reason at least, he should have written it earlier regarding other treifot where it cannot be attributed to the time of slaughter, and from there we would learn the reasoning for the case of becoming treif due to a sore according to those who prohibit it, as it is a single rationale.