יולדת טמאה כנדה אפילו לא ראתה דם בין יולדת חי או מת אפילו נפל כבר נתבאר בסימן קפ"ח שאפילו מי שסובר שאיפשר לפתיחת הקבר בלא דם מודה בנגמר צורתו של ולד שאמו טמאה לידה ופשוט במשנה שדין יולדת נפל כדין יולדת ולד של קיימא חי דתנן בפ' המפלת (נדה דף ל') המפלת יום ארבעים אינה חוששת לולד יום מ"א תשב לזכר ולנקבה ויהיב טעמא משום דבמ"א יום נגמרת צורת הולד ומיהו אם ילדה דרך דופן אינה טמאה לידה ומפרש טעמא בפרק יוצא דופן (נדה דף מ.) משום דאמר קרא כי תזריע וילדה עד שתלד ממקום שמזרעת וכ"פ הרמב"ם בפ"י מהא"ב וכתבו רבינו בסוף סימן זה: A woman who gives birth is impure like a menstruant, even if she did not see blood, whether the child was born alive or stillborn. Even if the child has already been buried, it has been explained in section 158 that even those who permit opening a grave without blood agree that when the form of the fetus has been completed, the mother is impure from childbirth. It is clear from the Mishnah that the law of a woman who has given birth to a stillborn child is the same as that of a woman who has given birth to a living child, as it says in the chapter "Ha-Maflet" (Niddah 30): "A woman who miscarries on the fortieth day does not need to worry about the fetus; on the 41st day, she is considered as having given birth to either a male or female." The reason for this is that on the 41st day, the form of the fetus is completed. However, if she gave birth through the side, she is not impure from childbirth, and the reason for this is explained in the chapter "Yotzeh Dofen" (Niddah 40), because the verse says, "When a woman conceives and gives birth" — meaning she must give birth from the place where conception took place. This is also the ruling of the Rambam in the 10th chapter of the laws of women’s impurity, and our teacher writes this at the end of this section.