קליפורניה, ארה"ב California, USA
סיון תשע"ה
יא. שימוש במגירת חימום בשבת
שאלה:
מהם הכללים לשימוש במגירת חימום בשבת?
תשובה:
א. אין לערוך שינויים בטמפרטורה של מגירת החימום בשבת עצמה. מן הראוי לכסות את הכפתורים של מגירת החימום 1עיינו באגרות משה אורח חיים חלק א סימן צג, ובשבט הלוי חלק א סימן צא., אולם מעיקר הדין, כיוון ששמים בה אוכל מבושל, אין צורך בכך 2הסיבה שהצענו לכסות את הכפתורים היא משום גזרה 'שמא יחתה בגחלים'. אמנם מעיקר הדין נראה שאין לחשוש לכך, ראשית משום שבדבר שחומו יציב וקבוע ייתכן שאין כלל גזרה 'שמא יחתה בגחלים', שהיא דווקא בגחלים שהחיתוי בהם נצרך להתמדת האש. נוסף לכך, אף אם נחשוש שגם בתנור שחומו יציב לפעמים יש צורך להגביר או להנמיך את החום, מכל מקום במגירת חימום שנועדה רק לשימור חום ולא לבישול אין לחשוש לכך. וכן מעיקר הדין אין לחשוש לחיתוי בגחלים באוכל המבושל כל צרכו (ראו שלחן ערוך רנג, א, ומשנה ברורה ס"ק ז). ומכל מקום, אם הרגילות היא לפעמים לשנות את החום, מן הראוי לכסות את הכפתורים כדי להזכיר ששבת היום, אך אין זה מעכב..
ב. ישנה מחלוקת בין הפוסקים אם מותר להניח אוכל מבושל יבש וקר בשבת על גבי פלטה חשמלית3מהמשנה (שבת לו ע"ב) עולה שאסור לתת מאכל, אף אם הוא מבושל כל צרכו ויבש, על גבי כירה בשבת, אף אם היא גרופה וקטומה. הראשונים נחלקו בטעם הדבר: יש שפירשו שזו גזרה 'שמא יחתה בגחלים' (רא"ש שבת ג, י), ויש שפירשו משום 'מיחזי כמבשל' (רשב"א שבת מ ע"ב). נחלקו פוסקי זמננו בדבר הנחת תבשילים יבשים מבושלים כל צרכם ישירות על גבי פלטה דולקת בשבת. יש המתירים (יחווה דעת ב, מה ועוד) כיוון שהפלטה אינה משמשת לבישול; ויש האוסרים להניח ישירות על הפלטה, ומתירים להניח רק על גבי דבר המפסיק בין התבשיל לפלטה, כגון על גבי סיר נוסף וכדומה (ראו שולחן שלמה רנג, כב; רנג, כח; רנט, ה). לשיטת האוסרים, כיוון שכאן מכניסים את המאכל לתוך מגירת החימום, אין אפשרות פשוטה להניח שם הפסק כדי להתיר את נתינת המאכל לתוך המגירה. לשיטת המתירים בפלטה, מסתבר שמותר להניח גם בתוך מגירת החימום, כי אף היא אינה מיועדת לבישול (ראו אורחות שבת חלק ג עמ' צ הערה עד, שהסתפק אם המתירים בפלטה יתירו אף במגירת חימום, אך כאמור נראה שאין לחלק בכך).. לשיטת האוסרים, אסור גם להניחו בתוך מגירת החימום. לשיטת המתירים בפלטה, מותר להניח גם בשבת עצמה אוכל מבושל יבש בתוך מגירת החימום. אולם לכל הדעות, אסור להניח אוכל מבושל נוזלי קר, ויש אוסרים אף כשהוא חם ואינו רותח4השלחן ערוך כתב (או"ח רנג, ב) שגם אם כירה היא גרופה וקטומה, מותר להחזיר עליה קדרה רק אם מתקיימים בה כמה תנאים. אחד מהם הוא שהקדירה תהיה עדיין רותחת. כפי שמסביר שם המשנה ברורה (ס"ק נד), תנאי זה דרוש מפני שלדעת המחבר שייך בישול בדבר לח גם אם כבר נתבשל כל צרכו, אם נצטנן עד חום של פחות מיד סולדת בו.
אמנם הרמ"א כתב (שיח, טו) שנוהגים להקל שאין בישול אחר בישול "אם לא נצטנן לגמרי".
לגבי מאכל יבש עם רוטב, בספר ארחות שבת (פרק ראשון סעיף כב) כתב שיש אומרים שמספיק שרוב המאכל יהיה יבש כדי לתת לכולו הגדרה של יבש, אבל "למעשה מורים גדולי הוראה" שאם יש כמות של רוטב העומדת בפני עצמה בתוך הכלי יש להחשיב את הרוטב כמאכל לח..
ג. אם החום במגירת החימום נשלט על ידי מד טמפרטורה (תרמוסטט), מן הראוי לפתוח ולסגור את מגירת החימום רק כאשר היא כבויה (כגון שהיא מחוברת לשעון שבת) או כאשר גוף החימום דולק (כאשר נורית דלוקה)5ההבדל בין המגירה להפלטה הוא זה: הנחת דברים על הפלטה או הסרת דברים מעליה אינן משפיעות על פעולתה. אך התרמוסטט שיש למגירת החימום מוודא שהטמפרטורה שבמגירה תישאר בטווח קבוע, היינו שהטמפרטורה בתנור לא תעלה על החום שהווסת מסמן, אך גם לא תרד ממנו בהרבה, וכן הוא חוסך שימוש חשמל מיותר. כאשר התנור מתחמם למעלה אחת מעל מהחום המבוקש, החימום מפסיק עד שהתרמוסטט מזהה שהתנור ירד בכ-3 מעלות מהחום הרצוי, ואז הוא מדליק את גופי החימום, עד שיביאו את התנור למעלה אחת מעל החום המבוקש, וחוזר חלילה. הואיל ופתיחה וסגירה של מגירת החימום עשויה להשפיע על פעולתו, הרוצה להכניס אוכל למגירת החימום בשבת יעשה זאת לכתחילה בקיום אחד משני תנאים: 1. המגירה לא פועלת כרגע כלל, כגון ששעון השבת כיבה אותה, והיא תחזור להידלק רק מאוחר יותר. 2. גופי החימום פעילים (דהיינו, נורת החיווי דלוקה ואומרת שגופי החימום פעילים), וממילא פתיחת המגירה עשויה רק להאריך את פעולתם (כלומר למנוע את כיבויים), אך לא תגרום להדלקתם.
אם התנור מחובר לחשמל, אלא שכרגע גופי החימום כבויים, ייתכן שפתיחת התנור תכניס הרבה קור לתנור בבת אחת, ובכך תגרום לתנור להידלק מיד. ממילא, אם ידוע שגופי החימום כבויים, יש לדון אם יהיה מותר לפתוח את דלת התנור, שהרי בפתיחה זו יש אפשרות שהיא תגרום לגופי החימום להידלק.
דיון מעין זה כבר נדון בפוסקים לגבי פתיחת מקרר בשבת. גם למקרר יש תרמוסטט שפעולתו דומה, והוא מוודא שהקור שהמקרר נשאר בטווח של כשתי מעלות מהטמפרטורה הרצויה (בדרך כלל 3–6 מעלות), כך שפתיחת דלת המקרר עשויה לגרום להפעלת מערכת הקירור של המקרר.
הגר"מ פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (אורח חיים ב, סח) מביא את דעת הגרי"א הענקין שכתב שמותר לפתוח את המקרר רק בשעה שהמנוע פועל. בדרך זו לא ייתכן שהפתיחה תגרום למנוע להידלק, שהרי הוא כבר דלוק (וכן כתב בשו"ת הר צבי אורח חיים א, קנא [ברם בסוף דבריו אף הוא העיר שלא ברור לו לאיסור]). הגרמ"פ עצמו התבטא ש"כן טוב לנהוג". לפי זה, יש לפתוח את מגירת החימום רק בעת שהנורה דלוקה, דבר המציין שגופי החימום בפעולה.
אגב, נציין שמכון צומת ייצרו מעגל העוקף את התרמוסטט. במקום הדלקה וכיבוי של מערכת הקירור על סמך התרמוסטט, הכיבוי וההדלקה נעשים בהפרשי זמן קבועים, המבוססים על סטטיסטיקה של הדלקה וכיבוי במקרר רגיל. במקררים שבהם פתרון זה קיים, ניתן לפתוח ולסגור את המקרר ללא חשש אף לדעת האוסרים, כיוון שהפתיחה והסגירה לא משפיעים על פעילות המקרר. אמנם מבחינה פרקטית יש לציין שלא כדאי להשאיר את המקרר במצב זה בקביעות, כיוון שלא ניתן לסמוך על הסטטיסטיקה לאורך זמן, וייתכן שהמקרר יגיע לחום או קור שאינם רצויים. כמו כן, משפחה רגילה פותחת את המקרר בשבת וחג יותר מאשר במשך ימי החול, והסטטיסטיקה מבוססת על שבת וחג. אם המקרר יושאר במצב זה במשך השבוע, סביר להניח שהמקרר לא ייפתח מספיק, וממילא המקרר יקפיא את תכולתו.. אולם במקום צורך, ניתן לפתוח ולסגור גם כאשר מגירת החימום דלוקה וגוף החימום אינו דולק6הגרש"ז אויערבאך (שו"ת מנחת שלמה א, י, אות ד ואילך) התיר לפתוח מקרר בשבת אף בעת שהמנוע כבוי מכמה טעמים: ראשית, יש במקרה הזה פסיק רישא דלא ניחא ליה, שהרי האדם היה מעדיף שהאוויר החם לא יכנס למקרר, וכך המקרר יעבוד פחות (הן מצד החיסכון בחשמל והן מצד עבודה מיותרת של המקרר). ברם הוא מסתפק בטעם זה, כיוון שהוצאת דברים מהמקרר בוודאי תגרום להכנסת אוויר חם יותר, וממילא ניחא ליה שהמנוע יחזור לפעולה. טעם שני הוא שמדובר באיסור גרמא, היות שפתיחת המקרר אינה משפיעה באופן ישיר על הפעלת המנוע, אלא רק גורמת לכך בעקיפין על ידי כניסת אוויר חם מחמת הפתיחה. ואף שיש פוסקים המחמירים באיסור גרמא, גם הם מודים להיתר כאשר הגרמא היא במצב של 'פסיק רישא', כך שאין כוונה למעשה האיסור. בהקשר זה הוא דן אם יש לחשוש לאיסור, שמא המקרר נמצא בדיוק בנקודה הקריטית שבה הפתיחה אכן תפעיל את המנוע מיד, ואם כן, פתיחת המקרר תגרום להפעלת המנוע באופן ישיר ולא בגרמא. היות שתרחיש זה אינו ודאי, מצב זה מכונה בהלכה 'ספק פסיק רישא לשעבר' (שהרי הוא אינו יודע מה מצב התרמוסטט לפני הפתיחה), ולמסקנה הוא כותב שאין לחוש לכך מכמה טעמים. כמו כן, הוא מבאר שבכל מקרה אין כאן איסור דאורייתא, היות שתוצאת הפעולה החשמלית היא קירור, שאין בה איסור תורה (גם לפי שיטת החזון איש, הסובר שיש איסור דאורייתא בעצם הפעולה החשמלית משום 'בונה', כאן אין לחוש לאיסור דאורייתא, מכמה סיבות). לבסוף מסקנתו היא: "מכל אלה הטעמים שכתבנו, פשוט הוא בלי שום פקפוק, שלאחר שהוציא את המנורה הנדלקת מחמת הפתיחה, אין נכון כלל להימנע מלהתענג בשבת, ומותר שפיר לפתוח בשבת את דלת המקרר בכל עת ובכל שעה שירצה, בין בזמן שהמנוע עובד ובין בזמן שהוא נח".
הגר"ע יוסף פסק בשו"ת יביע אומר (חלק א, או"ח, כא) שמעיקר הדין מותר, אבל עדיף להחמיר.
אמנם, חלק מטעמי הגרש"ז להקל במקרר הוא משום שאף אם המקרר יתחיל לפעול מיד עם פתיחת הדלת, אין מלאכה דאורייתא בקירור האוויר, שהיא תוצאת הפעולה החשמלית. לפי זה, בתנור שמתלהטים בו גופי חימום ממתכת, ויש חשש מלאכה דאורייתא, יש מקום יותר להחמיר. אך בספר ארחות שבת (חלק ג, עמ' ע, הערה כד) כתב שלמעשה הגרש"ז הקל אף בפתיחת וסגירת דלת תנור, משאר הטעמים.
[אמנם ביום טוב ניתן לפתוח ולסגור את מגירת החימום ללא הגבלה, משום שאין איסור גרמא במלאכת מבעיר ביום טוב, שאסורה רק מדרבנן, ראו בשמירת שבת כהלכתה (מהדורה חדשה תש"ע, פרק יג סעיף לא וההערות שעליו).].