מקסיקו סיטי, מקסיקו Mexico City, Mexico
שבט תשנ"א
כד. שימוש בגלאי מתכת בשבת
שאלה:
האם מותר לעבור דרך מכשיר הבודק, אם אדם נושא עליו כלי מתכת (בדיקה ביטחונית), בשבת, בתנאי שיודיעו מראש לנבדקים להסיר מעצמם את כל כלי המתכות שעליהם?
כידוע, המכשיר מתרה רק כאשר הוא מגלה מתכת. (ברור שהפעלת המכשיר תעשה מערב שבת או באמצעות שעון שבת.)
תשובה:
מצוה להפעיל את המערכת לגילוי מתכות בשבת, כאשר יש צורך בטחוני הכולל סכנת נפשות1עי' שו"ע (אורח חיים סי' שכט, ז), "מגן אברהם" (ס"ק ה), "משנה ברורה" (ס"ק טז), שו"ע (שם סי' שלד, כו בהגה)., וזה נקבע על ידי מומחים, אף שאינם יהודים2שו"ע (אורח חיים סי' שכח, י), ו"משנה ברורה" (ס"ק כה)..
מכיון שתוכנן, שעצם המעבר יגרום להפעלת מערכת ההתרעה, הרי הפעלת המערכת קרובה להיחשב למעשה בידיים3עיין היטב "אנציקלופדיה תלמודית" כרך יח עמ' תרנז., ולכן יש לבדוק, אם ההתרעה נעשית על ידי השמעת רעש4בסגירת מעגל חשמלי על ידי האדם יש משום איסור בשבת, ולפי ה"חזון איש" (או"ח סי' נ ס"ק ט), האיסור הוא מדאוריתא. אלא שנראה, שכאן הוא בבחינת פסיק רישיה דלא ניחא ליה וזה אינו איסור תורה, ולדעת "הערוך" (ערך סבר וערך פסק) אף מותר. ובעצם השמעת רעש בלבד שאינו בדרך שיר יש צדדים להקל, עיין שו"ע (אורח חיים סי' שלח, א), וברמ"א שם וב"ביאור הלכה" (ד"ה "הואיל והכלי"). או אפילו השמעת צלצול5ואף שזה חמור מסתם השמעת קול, אינו אלא איסור דרבנן. ועיין גם ב"משנה ברורה" סי' שלח ס"ק א ובסי' שלט, ג, וברמ"א שם., וכיון שאין אלו אלא איסורי דרבנן, יש להתיר השימוש. ואולם אם ישנה שם גם נורת להט שנדלקת להתרעה שלדעת רבים יש בזה איסור תורה6"אנציקלופדיה תלמודית" כרך יח, עמ' קעד, תשטו, תשעא., יש לנטרל את הנורה לפני שבת ולהרכיב במקומה נורה שאין בה חוט להט, או להסתפק בהשמעת הקול. "ואם הדבר בהול אין מדקדקין בכך שלא יבוא לידי דיחוי ועיכוב"7שו"ע אורח חיים סי' שכח, טז..
רצוי שתהיה אזהרה ברורה הכוללת גם אזהרה מפני חשש חילול שבת שיגרם על ידי העברת מתכות, ומכיון שהנכנסים מודעים לזה, אין עוד חובה על המפעילים לאפרושי מאיסורא את מי שאינו שם ליבו לכך. ומכל מקום צריך הרב להזהיר, שימנעו מלכתחילה לבוא עם מתכות שכן עלולים לשכוח להסירן בעת המעבר8"ביאור הגר"א" שם סי' רנב, ו.. נכון לבדוק את האפשרות לסדר שהמכשיר יופעל רק על ידי העברת מתכת בסבירות של סיכון בטחוני.