מלמו, שוודיה Malmo, Sweden
סיון תשנ"ב
קטו. התייחסות לגיור קונסרבטיבי לעניין חיוב גט
שאלה:
בהמשך לשאלתי1עיין שו"ת "במראה הבזק" (ח"א שאלה צז; לו 3 במהדורה ראשונה). ברצוני להוסיף מספר פרטים. הגוי שהתגייר אצל הרב הקונסרבטיבי, עשה זאת מתוך התעניינות ביהדות, ורק אחר כך הכיר את היהודיה. הרב הקונסרבטיבי המדובר למד בין השאר גם בישיבות אורתודוקסיות והינו שומר שבת, כשרות ומסורת. כעת חזר הגוי לסורו, האשה התגרשה בגירושין אזרחיים. האם צריכה גט?
תשובה:
בעניין העיגון, על-פי המתואר בשאלה אסור לאשה להינשא כל עוד לא קיבלה גט כדין2עיין שו"ת "דעת כהן" לראי"ה קוק סי' קנג.. כפי שנזכר בתשובתנו הקודמת3שו"ת "במראה הבזק" (שם)., יש לחשוש לגרות ולקידושין שערכם רב קונסרבטיבי שלמד בישיבות4שו"ת גרי"א הלוי הרצוג, (יורה דעה סי' צד), "אגרות משה" (יורה דעה ח"א סי' קנט)., כשאפשר להגדירו כגמיר וסביר5בתנאי שהיו שלושה שאינם פסולים לדיינות, לפחות בשעת קבלת המצוות, שו"ע (יורה דעה סי' רסח, ג). פסולים לעדות הם פסולים לדיינות, שו"ע ברמ"א (חושן משפט סי' ז, ט בהג"ה), כיון שהתורה קראה לגיור "משפט", צריך שלושה שהם כשרים להיות דיינים.. לפי המבואר בשאלת כבודו המגייר לא הפסיד מחזקת כשרותו6שו"ת ר' עקיבא איגר (סי' צו), מגולחי זקן בתער כשרים לעדות, מכיוון שהם סוברים, שאינו חמור כל כך, "פתחי תשובה" (שו"ע חושן משפט סי' לד אות ט), "אגרות משה" (אבן העזר ח"א סי' קלה)..