1
או אילו היה שם דבר שמושך את האדם בעיקר תולדתו לדרך מן הדרכים או למדע מן המדעות וכו'. ר"ל כח מושך בהחלט דאל"כ הרי נמצא סתירה בדברי רבנו לאלה שהבאתי לעיל ובאמת מסיק רבנו או תולדתו תמשוך אותו לדבר שאי אפשר לזוז ממנו ולפי"ז אין סתירה מדברי רבנו ומ"ש רבותינו הראשונים ז"ל על הא דאמרו בשבת קנ"ו האי מאן דאתיליד בצדק וכו' דאתיליד בשבתאי ודאמרי להו כלדאי לאמיה דרב נחמן בר יצחק בריך גנבא הוה עי' בתוס' נדה ט"ז ב' ובתוספות הרא"ש שם שאע"פ שמזלו נוטה באחד מן הדרכים מ"מ בידו הוא להתחזק על יצרו והדברים ארוכים בדרושים אכמ"ל ועי' מה שהאריך בזה רבנו בשמיני בפרקיו בכל ההלכה הזאת.