1
אין מהרהרים
מדרש תנאים לדברים: "אלו שהיו מהרהרין אחר מידותיו של הקב"ה". "הנלחשין" הם המלחשים, "הנחשלים" מלהאמין, ומתוך כך "מהרהרין אחר מידותיו של הקב"ה" המוציא את עמו ממצרים. בעל המדרש מדבר במה שקדם למלחמת עמלק, ואף גרם לה. ומה עשה ביאליק הדרשן? "אין מהרהרים אחר מידות הטבע." במקום שהקורא מצפה למלה "הקב"ה" שבמשפט המקורי, הוא מפתיעו במלה "טבע", ולענייננו: "ומלים יורדות מגדולתן ונעשות חולין" – זהו 'חוק הטבע', כביכול הקב"ה זורק אותן מתחום הקודש, ממעמדן כמלות התגלות, ומגלגלן לתחום החולין.