וימלוך מלך צדקיהו בן יאשיהו תחת כניהו בן יהויקים וגומר עד וישלח המלך צדקיהו: בעבור שיעד הנביא על יהויקים על שריפת המגילה שלא יהיה לו בן יושב על כסא דוד, לכן סמך לספור הקודם המלכת צדקיהו שמלך במלכות יהויקים תחת יהויכין בנו רוצה לומר כי בהיות יהויכין מולך ביהודה מתחת יד מלך מצרים שהמליכו הנה בקללת השם על יהויקים לא נתקיים המלכות בידו כי אם ג' חדשים כי מיד בא נבוכדנצר והגלה אותם והמליך בארץ יהודה את צדקיהו ונתקיימה בזה נבואת ירמיהו, (ב) אבל גם צדקיהו ועבדיו ועמו לא שמעו את דבר ה' ואמרו חכמים ז"ל (סנהדרין קג, א) שיהויקים היה רשע ודורו היה זכאי וצדיק וצדקיהו היה צדיק ועמו ואנשיו היו רשעים, (ג) וכבר יורה ע"ז שצדקיהו שלח אל ירמיהו לאמר התפלל נא בעדנו אל ה' אלקינו והדברים האלה היו דברים מיושרים, ואין ספק אצלי שזה מה שכתוב כאן ששלח המלך צדקיהו לומר לירמיהו התפלל נא בעדנו אל ה' אלקינו הוא עצמו מה שאמר למעלה הדבר אשר היה אל ירמיהו מאת ה' בשלוח אליו המלך צדקיהו וגומר לאמר דרש נא בעדינו אל ה' כי נבוכדננצר מלך בבל נלחם עלינו, וידוע שלא עלה נבוכדנצר על ירושל' בימי צדקיהו אלא פעם אחת כשהחריב את ירושלם ולא שלח אם כן אל ירמיהו אלא פעם אחת לא שתים, וידמה שהלכו אל ירמיהו שלשה יהוכל ופשחור וצפניה והספור לא חשש לספור כי אם שנים מהם בלבד, ונזכר בשתיהן צפניה בן מעשיה הכהן כי הוא היה העיקר והשאר זכר אחד מהם, והנה למעלה בא הכתוב להודיע הנבואה שבאה אל ירמיהו כאשר שלח לצדקיהו שיתפלל בעדם, והוא מ"ש מיד כה אמר ה' אלקי ישראל הנני מסב את כלי המלחמה וגומר, ואמנם בכאן לא בא הכתוב אלא להודיע מתי יצא ירמיהו מבית האסורים והוא כאשר מלך צדקיהו ושלח לומר לירמיהו התפלל נא בעדנו אל ה' אלקינו, (ד) כי אז בא ויצא ירמיהו בתוך העם ולא נתנו אותו בבית הכלא מפני הסבה ההיא, אם כן לא נשנה הספור הזה כאן אלא לזה התכלית. והותרה בזה השאלה הג': Zedekiah, son of Josiah, became king in place of Jehoiachin, son of Jehoiakim, and the account continues until “the king Zedekiah sent.” Because the prophet had predicted that due to Jehoiakim's burning of the scroll, he would not have a son to sit on David's throne, the narrative immediately follows with the account of Zedekiah’s ascension to the throne, indicating that Zedekiah ruled in place of Jehoiakim, after Jehoiachin, his son. This means that although Jehoiachin briefly ruled Judah under the power of the king of Egypt, fulfilling God’s curse on Jehoiakim, his reign only lasted three months. Nebuchadnezzar then came, exiled him, and placed Zedekiah on the throne, thereby fulfilling Jeremiah's prophecy.
(v. 2) However, Zedekiah, his servants, and the people did not listen to the word of the Lord. The sages (Sanhedrin 103a) explained that Jehoiakim was wicked while his generation was righteous, whereas Zedekiah was righteous, but his people were wicked.
(v. 3) This is evident from the fact that Zedekiah sent to Jeremiah asking him to pray on their behalf to the Lord, our God, which was a proper request. I am convinced that what is written here, that Zedekiah sent to Jeremiah to ask him to pray for them, is the same event described earlier when the king sent to ask Jeremiah to inquire of the Lord because Nebuchadnezzar, king of Babylon, was attacking. It is known that Nebuchadnezzar only besieged Jerusalem once during Zedekiah’s reign, which was when he destroyed it. Therefore, Zedekiah must have only sent to Jeremiah once, not twice. It seems that three men—Jehucal, Pashhur, and Zephaniah—went to Jeremiah, though only two are mentioned. Zephaniah is mentioned in both accounts because he was the main figure, while one of the others is mentioned secondarily.
The earlier passage recounts the prophecy that came to Jeremiah when Zedekiah sent to him asking for prayer. This is where the Lord says, "I will turn back the weapons of war..." But here, the text only aims to inform us when Jeremiah left imprisonment, which was when Zedekiah sent to ask him to pray to the Lord on their behalf.
(v. 4) At that time, Jeremiah went freely among the people, and they did not put him back in prison because of that request. Thus, the story is repeated here for this purpose only, and the third question is thereby resolved.